Catatan Seorang Pengembara: inovasi

Catatan seorang pengembara yang akan membincangkan mengenai inovasi, teknologi dan perihal sosio-ekonomi masyarakat Malaysia.

Tuesday, October 26, 2004

Definisi inovasi

26 Oktober 2004

Seperti yang dijanjikan semalam, saya akan menulis dengan lebih terperinci mengenai konsep, teori dan aplikasi inovasi dalam setiap isu yang bakal saya ketengahkan. Sebagai permulaan, ada baiknya saya memperjelaskan mengenai INOVASI.

Saya mula berminat dengan inovasi sejak beberapa tahun yang lalu, iaitu ketika saya mencari makna akal, hati dan nafsu. Malah, membawa saya terus mengembara dalam alam ilmu hingga ke Scotland. Di sana, saya telah membuat jurusan Pengurusan Kemudahan (Facilities Management), dan telah berjaya menyiapkan satu kajian bertajuk ‘Innovations for the improvement of the Waste Paper Management in the Commercial Buildings’.

Di sini, saya pastekan sedutan daripada definisi inovasi dari kajian saya yang lepas:

Innovation is about change, as stated by QA Research:

Innovation is, of course, about change – but about evolution as much as revolution, and certainly about much more than just new product development.
(QA Research, 1997: vii)

For the organisation to improve their performance in the industry, they need to change. The changing will not be only in marketing strategies, but it can be from various perspectives.

To change, the organisation needs to have a clear picture of how to do it. Innovation is one of the solutions. To innovate, the organisation needs to be creative. And to be creative, the organisation needs to learn. Thus, the learning process is important in promoting innovation in any organisation.

Innovation creates noble ideas, means new ideas that haven’t being tried before (Ibid). But as QA Research (1997) shows in their research:

If it is internally innovative it may not be externally innovative – then it is just catching up. So for us when we see the competitor has done a certain thing, we will then do it. In that case we are being innovate compared with our previous work factors. But we are not necessarily being innovative in terms of the customers. If we do something that is good, our competitors will copy us as they should do. In that case we have got to do something else to get a competitive edge. So actually it has got to be a continuous process.
(QA Research, 1997: 17)

From the statement above, innovation can be seen as creating new ideas to improve the internal operation. To create noble ideas, innovators can get from various sources. One of them is by imitating from others, but at the same time, innovators need to change the ideas to suit with the internal environment in their organisation.

An innovation is the effective generation and implementation of a new idea which enhances overall organisational performance.
(Barret, P. and Sexton, M., 1998: 2)

Sambung lagi, Insya Allah.

3 Comments:

At September 2, 2007 at 5:11 PM, Anonymous Ste said...

Makasih mas,
pengertian2 tersebut memberikan pencerahan bagi saya

 
At September 20, 2007 at 8:53 AM, Anonymous Anonymous said...

Mas bisa minta dikirimkan atau di tampilkan secara lengkap tesisnya gak mas?.....soalnya saya butuh untuk melengkapi skripsi saya...thanks bgt ya mas...email ku.... ronald02psycho@yahoo.com.....

 
At July 17, 2011 at 7:19 AM, Blogger Anak_Bisaya said...

Asalamualaikum. Salam Ukwah. Saya merupakan seorang pelajar PhD dalam bidang Pendidikan Teknik & Vokasional. Bidang yang saudara kaji ini merupakan bidang yg saya kaji untuk tesis PhD saya iaitu Pemikiran Inovasi di kalangan Technopreneur Lepasan Aliran Teknik dan Vokasional di Malaysia. Saya memohon seandainya saudara memiliki bahan2 yg berkaitan dengan inovasi diharapakan boleh berkongsi dengan saya. Ini Email saya : janain_burut@yahoo.com
saudara boleh terus menghantar ke email saya

 

Post a Comment

<< Home